RSS

Tuesday, 17 February 2009

surat untuk ayah

* perhatian, surat ini cuma sesuai dibaca oleh golongan ayah-ayah, daddy-daddy, abah-abah dan yang seangkatan dengannya sahaja..yang tak berkenaan, mungkin tiada kaitan dengan surat ini sama sekali..sekian, terima kasih..

ayah,

orang (walaupun ayah tak suka orang cakap orang untuk bahasakan diri, tapi, orang tak suka lah guna nama yang ayah selalu panggil tu.macam nama katun...) rasa inilah pertama kali kan, seumo hidup orang rasa, orang mesti cakap sorry..

walaupon sebelum ni ayah suka suruh orang mintak mahap kalau buat salah, selalunya, orang akan sengih menyerengai je..lepas tu ayah akan usap kepala tanda ayah paham...selama 20 tahun, susah nya nak ucapkan perkataan tu dekat ayah sendiri..tapi, kalau orang tak kenal, walaupun cuma terlanggar bahu, mesti cakap sorry dua tiga kali.bertuah punya anak! ayah selalu cakap macam tu..tu kan kira doa jugak kan..??


pasal mintak-mintak mahap ni, lupa nak bagitahu sebab apa..

sebab, dulu, kalau ayah nak nasihat apa-apa, lepas tu mesti ayah akan suruh orang janji sesuatu..selalu!!!

tapi, orang dah lupa dan mungkir banyak sangat janji-janji tu..

orang ingat, masa ayah anta pegi pontian masa tingkatan satu, naik bas je dari teping...

lepas letak barang kat bilik, ayah bagi kadfon, ayah pesan, ada hal penting je tepon.jangan tepon saja-saja..mula-mula orang ingat ayah tanak orang tepon sebab malas mahu dengar pasal anak yang degil ni.tapi, kawan-kawan kata, ayah cakap macam tu, sebab nak tepon dari johor ke perak sangat mahal..orang baru la tahu...memang lah kan..???

lepas tu ayah suruh janji, jangan menangis.masa tu orang pelik..kenapa cakap macam tu..?? suruh janji yang pelik-pelik...masa tu orang taktahu lagi kenapa perlu nangis...???

sebab, masa ayah kata ayah nak balik tu, orang rasa janji tu tak dapat disimpan..tapi, orang gigit bibir..tahan! sungguh-sungguh tahan...sebab janji dengan ayah..

sebelum tu, lupa nak cakap. masa dapat surat pegi pontian tu, ayah tanak bagi pegi kan..?? ingat tak? ayah cakap jauh sangat.nanti susah..tapi, orang cakap, orang tanak masuk satu sekolah dengan kak dengan kuna.kawan orang cakap sekolah tu ramai budak jahat.orang jadi takut lah.tapi, dia pulak yang masuk sekolah tu..pelik betul..

3 hari...3 hari ayah senyap tak bagitahu mahu hantar orang pegi johor ke tak.orang risau..takut ayah taknak bagi pegi.tapi.orang pun diam jugak. taknak ayah rasa terbeban dengan permintaan ni.

sehari sebelum hantar tu, kalau tak salahlah...ayah bawak orang naik moto round-round kampung.ayah nasihat orang macam-macam..tapi orang dah tak ingat sangat..banyak betul.ayah cakap, ayah dulu pon dapat tawaran mrsm, tapi, ayah tak pegi.sebab ayah anak tunggal, opah pulak isteri yang dimadukan.jadi, ayah kena jaga opah,sebab ayah tahu macam mana opah nanti kalau ayah pegi masuk asrama.

mula-mula orang tak paham.biasa la budak-budak kan.tapi, lama-lama orang dah paham sendiri.sebab ayah dah tahu tanggungjawab ayah masa umor ayah 10tahun.lagi awal dari tu.bila ayah pegi sekolah dengan perut kosong,tapi tetap tak mintak duit belanja ayah yang cuma 20sen je,ayah tak mahu opah pening mahu cari duit bagi ayah hari-hari.

masa naik moto tu, ayah cakap, ayah hantar orang jauh-jauh sebab ayah tahu, ni yang orang nak.ni masa depan orang.walaupun ayah risau sangat2, ayah tetap kena lepaskan orang.tapi, ayah cakap lagi, ayah lepaskan orang dengan syarat.orang kena janji.orang mesti belajar jangan main-main.jangan nak kawan-kawan beria-ria.jangan nak berpakwe-pakwe (pasal ni memang ayah straight to the point). ayah anta sekolah, so, pegi sekolah betul-betul.orang angguk tanda janji.

sebab tu, bila orang dpt benda-benda yang mengusik jiwa remaja ni, orang cepat-cepat lah letak tepi, ingat dekat ayah.penah kawan kena tanya, orang ni lesbian ke? sumpah masa tu, orang gelak tak ingat dunia..takpelah, orang tak kisah sangat sebab, dia orang mana tahu, sebab dia orang punya ayah takde suruh buat janji kan..??

pernah banyak kali jugak, ayah suruh orang janji, jangan menangis. selalu sangat.sebab ayah paling tak suka tengok orang menangis kan..? sejak kecik, kalau orang menangis, mesti sedu sedan sampai macam orang sakit asma.berjam-jam pulak tu.ayah selalu risau kan..bila tak mahu berenti nangis jugak, ayah mesti marah.sebab dengan marah je, orang akan berenti nangis.sampai umur belasan tahun pun, masih macam tu, selagi tak kena marah, sedu-sedan tu takkan tamat.

sampai hari-hari terakhir tu, ayah stil pesan kat orang,jangan nangis, kuatkan semangat kalau apa-apa berlaku.orang cuma iyakan je.tanak bertekak lama-lama.ayah cakap macam tu sebab ayah tahu, ada perubahan besar akan berlaku dekat hidup orang, kan ayah..???

tapi ayah, janji ni lah yang paling kerap orang langgar.bukan sebab orang ni ratu air mata.tapi sebab orang cuba pendamkan semuanya sendiri.tapi bila dah tak terbendung, segalanya sudah terlambat..

dulu masa kat matrik, orang jugak pernah la alami moral down gila.orang lari dari bilik, keluar jauh-jauh, menangis dekat pokok.sebab belakang pokok orang tak nampak.dalam bilik mesti orang dengar kan..? malu la dah besar-besar pon menangis teresak-esak.tak seswai dengan imej orang nih..haish!!!

lepas tu, orang tidur dengan air mata, orang cakap, ayah, orang mintak mahap sangat-sangat..orang tak boleh buat dah.orang tak mampu, dah putus asa dah.tapi, malam tu, ayah datang dalam mimpi, ayah cakap, ayah maapkan semua salah anak-anak ayah terutamanya orang.sebab ayah kata, ayah tahu anak ayah tak sengaja.tapi, orang rasa, ayah mana tahu kan? ayah saja je nak sedapkan hati orang masa tu kan..? tapi, hati orang dah terpujuk dah masa tu.

kawan-kawan orang semua tahu, orang nak sangat jadi dokter.tapi, mana pernah mereka suma tanya kenapa.dorang tak tahu, sebab orang dengan ayah berkongsi satu impian yang sama.dua-dua mahu jadi dokter.tapi, cita-cita ayah tak kesampaian sebab ayah mabuk darah.so, bila orang cakap mahu jadik dokter masa baru masuk tadika, ayah seronok macam dapat banglo sebijik.

masa tu, orang mana tahu dokter tu buat apa pon.cakap je sebab macam sedap.huhu..lepas tu, ayah selalu tanya kan cita-cita orang.setiap kali orang cakap dokter, ayah sangat gembira.


tapi ayah, orang tak pandai.jangankan dokter, nak jadi nurse pon orang rasa belum tentu dapat.nak kena menghapal lah, berani la..macam-macam lagi syarat. malangnya, orang tak mampu ayah! tak mampu..

sekarang pun, orang cuba jugak sedaya upaya meneruskan pengajian dalam bidang sains ni.tapi minat dah jauh lari..selalu moral down..semangat hilang..kesabaran terbatas ayah,..sampai bila orang kena bertahan nih??sampai bila...??

ayah.....tolonglah marah orang..hentikan tangisan hati yang tidak mahu mendengar empunya badan ni ayah..minda yang waras juga dah tewas dek jiwa merana yang keperitan....pedih!! sungguh!!

kalaulah ayah dengar, ayah tolonglah anak ayah ni, ayah...orang dah penat, letih..

16 comments:

naziha ismail said...

aku plak yg nanges bc entri nih...siyes....nape eik?....aku sendirik pon xtau nape...
ko stimulate aku nanges eh.....

(naseb bek rumet aku tido dah....)

Anonymous said...

cilakak ko sarah!!
brani ko wat aq nanges!!!!

lokman@keme said...

sarah..
lek2..

akuadiakubest said...

erk..
aku trharu la ngn ape yg ko ckp ni sarah..
bgos2...
good post..
luv da way yu story..
huu..

p/s:sedey gak aku bace sbenanye..crius..

...sarah n... said...

jiha

sebab mesej yg ingin disampaikan ko dh paham

rijal

ko yg nak baca.ak tulis je

kebab

am cooling down...

adi

anda terharu..??wah!!!!

iylia said...

huhu..sarah sabar ek...xde bnde y sng kt dunia ni..bykkn doa kt Allah..insyaAllah evrythg will be fine

Suhaila S. said...

kadang2 x sume yg kite fikir baik utk kita, betul2 baik utk kita..
kita rancang, baik camne pun, perancangan DIA paling hebatla kan.. kdg2 yg kita dapat tanpa kita nak, tu buleh jadi yang terbaik utk kita..

bangun sarah!! kuatkan semangat..
Tuhan sayang sarah, Dia plan yg terbaik utk sarah.. tapi, kalau menangis tu perlu, why not??

all de best adikku.. =)

alleya said...

sedey..teringat janji kat mak n ayah..teingat mak ayah kat umah...rase cm dah jauh menyimpang!! waaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!1
huu..emo plak...

..:: eT ^ zaTieY ::.. said...

=s
=[
=[
=[
='[

thanks sbab tulis..sedih xt'thn~

..alicia-rnro.. said...

seriously, i am crying while reading thia post..
how dare u..

Faraheen Hazirah said...

sarah..
jgn sdey2 k?
ure a strong girl..
aku knl ko sjak f2..
ko mmg sgt kuat..

...sarah n... said...

iylia

me reli hope things can get better

kak su

org dh cukup terluka skrg.sume dh x bererti.tapi, bak kata lokman,Allah tak uji kta dgn dugaan yg kita takleh hadapi.so, mgkn org cuma perlu bertahan lagi


aleya

emo itu penting kadang2


etzatiey

sekadar menulis luahan rasa.no nid to thank me for blurting out

rose

dis is the part of me dat pepel rarely see.i can make pepel cry.

fain

thanks.appreciate.but u've seen me being strong all these yers.but its all plastic.hipokrit semata.u've never seen me terjelepuk lemah dlm toilet sebab tewas dengan perasaan fain..i hide.

nazrien said...

your dad will understand..
for sure..

n there's a part of ourselves that meant only for us..

jgn cuba untuk gembira jika masa itu adalah masa untuk kita bersedih..it'll feel much better..

quoting a wise word from a wise guy..

hee..

Suhaila S. said...

sarah..
betul tu.. ujian yg sarah terima, Allah dh tau, sarah mampu tanggung tu.. kuatkan semgt.. ingat family slalu,.. ingat tujuan sarah dtg sini..
anggap sume dugaan yg datang ni satu halangan berperingkat je.. yg mana 1 hari nanti ksu yakin, sarah akan satisfy dgn ape yg sarah lalui..
kamon bebeh!!

...sarah n... said...

jeb

n who is dis wise guy..??? may i know? nak intak tunjuk ajar..huhuhu..

kak su

am trying hard...

sharkiey said...

wow kagum ngn kau yang berani memperjusngksn cits cita ayah kau. sedih