RSS

Friday, 8 May 2009

buku ke duit.

penah sekali tu.masa sekolah rendah. umor dalam 11-12 tahun.

anak: ayah, orang nak g nih, pameran buku kat sekolah. silalah bagi ye..? yee..?? yeee...?? ni dah abeh baik ni mntak izin nak g. selalu orang stay back je lepas sekolah.

ayah: hah? buat apa? bukan best pun.

anak: amboih. ayah!! ni ada buku buku ni! banyak ni! boleh baca FREE, takyah bayar ni! betul. baca FREE OF CHARGE! (penuh harapan memujuk dan menekankan perkataan free.)

ayah: alah, kalau free pun, karang hang nak baca lagi, hang nak beli jugak.

anak: oke. tak beli, kalau orang nak sangat, orang salin je buku tu. boleh? nak pegi. nak pegi le.

ayah: tak payah la. nanti ayah bawak gi emporium ke, apa ke. ni ayah xde duit ni kalau hang nak beli. belum cukup bulan lagi.

anak: ohh..?? haa..takpelah.orang tak mintak beli. nak pegi je.

ayah: tanya mak.

*dua dua pandang mak. jungkit jungkit kening.

mak: sukati hang la.

ohh...saya tahu ini ayat feveret mak saya. dari dulu sampailah sekarang.

anak: pergh..! green light! oke ayah! jgn riso, esok orang gi sendiri.

ayah: ehh, takde takde. ayah anta. jangan nak memandai mandai. nanti jangan mntk mntk duit nak beli buku pulak ya. ayah mana ada duit.

anak: duit duit! di mana kau duit!! (tribute lagu hattan) 

*menyanyi sekuat kuatnya saja nak bagi pakcik nasir dengar sambil berlari keluar. tunggulah kalau nak kena debik.







kesimpulannya disini, kalau sapa sapa ayah dia keja kerajaan la khasnya, mesti apa apa hal, nk mntk beli, mesti kena tunggu cukup bulan. masalahnya. cukup bulan? cukup berapa?




4 comments:

safri@chaie said...

terlalu mendalam mksdnye..
xphm..
o xde mksd??
hehe..

...sarah n... said...

bingai!


haha.kan dah kena balik.

safri@chaie said...

adeyh...
haha.. penggunaan yg semakin baek..
jgn gunaan selalu..
terutama kepada aku..
huahua..

...sarah n... said...

oppp..!! lupa


kau adalah sifu.