RSS

Thursday 10 March 2011

bukan dejavu. eh, bukan review lah!

fresh ni. ibarat baru keluar dari oven aja lagaknya. baru balik dari tengok hikayat merong mahawangsa....HAHA! *intonasi LANGSI nak mampuih*



saya baru dapat perkataan langsi daripada kawan kerja part time ahad lepas. langsi = hidung tinggi/riak.

tadi tengok trailer cerita apa tah, tagline, LU LANGSI, LU MATI!tapi, saya bukan tengok cerita tu. saya tengok merong.




tayangan pertama sekali yang keluar pada hari pertama. nasib baik reserved, kalau tak, memang tak dapat tengok la bhai. ni pun, nyaris-nyaris terlepas masa collection. alamanda punya cinema, setengah jam sebelum tayangan, stil boleh amik reservation tickets. nasib baik betui.






memang lah kita tak boleh nak label filem tu perfek. ada bahagian-bahagian yang sikit kekurangan tapi, pada beradik KRU, saya sangat menyokong kamu dalam kes ini.





first time oh, sarahnur tak bercakap dalam panggung wayang masa tengah cerita. maknanya, memang berbaloi la kan 8ringgit. nak tengok lagi 3 kali pun saya tak kesah oh.dalam hati ada terdetik, macam cerita pirates of the carribean a la malaysian. tapi, wattahel.





yang penting, masa tengok, kita tak rasa sangat pengaruh luar dalam jalan cerita. walaupun dialog lagi banyak dalam bahasa asing. masih ada rasa, cerita ni sebenarnya cerita dari tanah melayu. tak terlalu mengagungi kegemilangan empayar Rom atau China yang umum tahu, latar masa adalah zaman kegemilangan raja barat dan raja timur.





kepada sesapa yang berhajat nak tengok wayang dalam masa terdekat. try merong. but please, free your mind from all doubts of malaysian's film. try not to expect too much. just enjoy yourselves and give 'em some credits. they deserved it.




and i dont do reviews and spoilers.



p/s: jangan banding dengan hollywood punya filem. kita ada cerita kita sendiri dan cara kita. bukannya diorang cuba remake cerita james bond kan? so, why compare?

No comments: